maandag, december 26, 2005

Pijn en plezier in copywriting.

Een lezer die de boodschap uit de headline apprecieert, is geneigd om verder te lezen. Zo stelt het pijn-plezier principe dat we pijn willen vermijden en naar plezier streven. Maar als we de keuze hebben tussen de twee, dan is het vermijden van pijn een sterker motief. Daarom kan een headline over een negatieve situatie - een probleem of een (potentiële) pijnlijke kwestie - snel opgenomen worden door wie in die situatie kan inkomen. En die lezers zullen de advertentie lezen.

Stel dat een copywriter een advertentie voor een plastisch chirurg zou schrijven. "Heeft u last van rimpels?" als headline zou dan zeker veel potentiële patiënten aanspreken. Ze hebben rimpels én ze hebben er last van: ze willen er iets aan doen!Deze techniek is bijna altijd bruikbaar.
Denk aan een negatieve situatie die er nu is of die er kan komen zonder de voordelen van uw product of dienst.

In de sector van reclamebureaus kunt u zo inspelen op de lezers met "Verspil uw marketingbudget niet langer aan onefficiënte reclame en verdriedubbel uw hit-ratio met advertenties die aanspreken." Het idee is uiteindelijk wel om voordelen te benadrukken. Een headline moet de potentiële klant meteen de pijn laten inzien van het niet genieten van de voordelen van uw aanbod. En door verder te lezen, vinden ze de oplossing.